Johannes Heinen over StyleLounge
- Bureaus
- 12 feb 2016 @ 12:07
- Link
-
Dewi Smeenk
Freelance Redacteur
Nederlands MediaNetwerk - InterviewNieuwkomersE-commerce
- 12 feb 2016 @ 12:07
- Dewi Smeenk
In de aanloop naar het Cross Media Congres 2016 publiceert MarketingTribune een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Johannes Heinen over StyleLounge.
De startup StyleLounge, een online zoekmachine voor kleding, schoenen en accessoires, kreeg in augustus 2015 een kapitaalinjectie van 2,3 miljoen euro. Wij spreken CEO Johannes Heinen over de snelle groei en ambities van StyleLounge.
Wat is StyleLounge?
StyleLounge is een platform waar producten gerelateerd aan mode en lifestyle uit meer dan 300 webshops vergeleken worden met elkaar. Het bedrijfsconcept is zo ingericht om de consument eenvoudig en overzichtelijk toegang te geven tot het gehele aanbod omtrent mode en lifestyle gerelateerde producten op het internet. Het is begonnen door mijn werk bij Dreamlines, een platform voor het boeken van cruisetochten. Hier heb ik gewerkt voor Business Development en heb ik veel geleerd over hoe een metazoekmachine werkt. Ik zag tijdens mijn werk bij Dreamlines al kansen om dit toe te passen in de modesector van de e-commerce branche. Omdat de modebranche zeer gefragmenteerd is en klanten op internet al gauw het overzicht verliezen, wilden wij er voor zorgen dat elke consument altijd het overzicht kan behouden en altijd het gewenste product voor de beste prijs kan vinden. Wij willen ervoor zorgen dat ons modeplatform dat mogelijk maakt voor de consument.
Hoe en waar is StyleLounge gevestigd?
Wij zijn gevestigd in het centrale hart van Hamburg, Duitsland. Ons kantoor zit op de vierde verdieping en heeft een mooi uitzicht over de stad!
Wie zijn de aandeelhouders van StyleLounge?
Naast het managementteam van StyleLounge, hebben verschillende investeerders in Stylelounge geinvesteerd en zijn aandeelhouder. Tot de aandeelhouders behoren bijvoorbeeld: TA Ventures, ASTUTIA Ventures en de Nederlandse investeerder Axivate Capital.
Hoe is StyleLounge gefinancierd?
We hebben ondersteuning gekregen van Business Angels en kleinere Venture Capitals bij de financiering van het bedrijf. Tijdens verschillende fasen voordat de financiering rond was, zijn er verschillende verhogingen geweest van het kapitaal, door de Business Angels en Venture Capitals, waarbij de laatste investering die is gedaan 2.3 miljoen euro bedroeg.
Hoe hebben jullie deze monsterinvestering van 2,3 miljoen euro voor elkaar gekregen?
In deze vroege fase is vertrouwen bij fondswerving noodzakelijk. Onze huidige beleggers komen voornamelijk voort uit contacten en aanbevelingen vanuit ons netwerk.
Dit soort websites schieten als paddestoelen uit de grond. Wat kan StyleLounge dat andere vergelijkingssites op het gebied van mode niet kunnen?
Wij hebben een unieke technologie ontwikkeld waardoor de bezoeker van ons platform producten kan vergelijken van verschillende aanbieders, zodat de consument aan de hand van een aantal criteria altijd het gewenst product kan vinden. Kortom, wij zijn het enige platform dat overzichtelijk voor de gebruiker de producten van verschillende aanbieders vergelijkt.
Hoe krijg je consumenten naar jullie site, en weg van andere online modeplatforms?
Er waren - toen we net de eerste versie van ons modeplatform gelanceerd hadden - een paar websites die ongeveer evenveel partners hadden en evenveel producten aanbieden. Wat zij voornamelijk deden, was de producten weergeven op een website zonder deze te vergelijken aan de hand van de criteria die belangrijk zijn voor de gebruiker. Wat wij doen, is de gebruiker handige filters bieden waarop het gewenste product uit de massa gefilterd wordt. Vervolgens wordt dat product dan vergeleken qua prijzen en beschikbaarheid tussen verschillende aanbieders. Hierdoor kan de bezoeker van ons platform altijd het gewenste product voor de beste prijs, de beste levertijd en in de gewenste maat vinden. Kortom, de manier waarop wij het gewenste product vinden, aan de hand van de criteria die belangrijk zijn voor de gebruiker, is onze USP.
Met ons bedrijfsmodel is het belangrijk om te concentreren op online marketing. Onze doelgroep moet namelijk actief zijn op het internet en online winkelen. De belangrijkste marketingactiviteiten zijn social media marketing en SEM, wat we toepassen op verschillende zoekmachines. Bij social media marketing concentreren we ons momenteel voornamelijk op Facebook en Instagram op de Duitse markt. Dit zal in te toekomst nog uitgebreid worden. Wel passen we in alle landen PR toe om complete media coverage te verwezenlijken.
Wie zijn jullie directe concurrenten?
De concurrentie is verschillend in alle markten waarin we opereren. Wij concurreren continu met alle bedrijven, die modeartikelen aan consumenten aanbieden. Bij de meeste modebedrijven concurreren wij niet direct, omdat het partnerwinkels van StyleLounge zijn. Wij stellen hen in staat om de zichtbaarheid van hun producten te verhogen, evenals de omzet in de markt.
Kun je de snelle groei en het succes van StyleLounge verklaren? Wat doen jullie dat andere startups niet doen?
Ik denk dat één van de belangrijkste succesfactoren van Stylelounge de werknemers zijn. Ervaring heeft ons geleerd dat het belangrijk is om vanaf het begin met de beste werknemers te starten. Met een enthousiast, gemotiveerd team kunnen we ontzettend veel bieden!
Wat heeft StyleLounge nodig om nog verder te kunnen groeien?
Omdat het gaat om een bedrijf dat gedreven is door IT, is het heel makkelijk om snel uit te breiden als het product eenmaal goed werkt. We zijn onze IT daarom constant aan het ontwikkelen om het product beter te maken op het gebied van gebruiksgemak en het genereren van meer inkomsten. Vooral dat laatste is zeer belangrijk omdat als we meer inkomsten genereren, we sneller uit kunnen breiden.
Wat zijn de ambities van StyleLounge?
Momenteel hebben we een website gelanceerd in Duitsland, Nederland, Frankrijk en India. We zijn van plan uit te breiden naar nog een aantal landen, zowel binnen als buiten Europa.
Wat is het laatste nieuws bij StyleLounge?
Ons laatst toegevoegde land is India en 2016 wordt een spannend jaar voor ons met veel veranderingen en nieuwe markten. We zullen verder gaan met het ontwerpen van frontend en backend systemen met ons IT team om de gebruiksvriendelijkheid en winstgevendheid van onze websites toe te laten nemen.
MarketingTribune publiceert een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam.
Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
-
Dewi Smeenk
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Freelance Redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hotel AZC als toonbeeld van echte opvang
- Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in...
- Dentsu Creative geeft Alexa Nederlandse nuance en humor
- Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
- Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat ie zo mooi is
Laatste Nieuws
- [interview] ADCN herontdekt kracht... 20-12-2024
- John Meulemans partner bij Hibou... 19-12-2024
- Abovo Maxlead neemt DASE Analytics... 19-12-2024
- Retailmediarevolutie: De hype voorbij19-12-2024
- Stunt: tien jaar gratis wonen in... 18-12-2024
- LinkedIn als groeiplatform voor... 18-12-2024